Als kleinere ondernemer toch hoog in Google?
Mensen actief aansporen of verleiden om jouw etalage te komen bekijken. Nee, niet naar jouw fysieke winkel (als je die überhaupt nog hebt), maar naar je website of webshop. Dat gaat online wel iets anders dan in een drukke winkelstraat, maar toch zijn er ook veel gelijkenissen. De intentie is in ieder geval niet veranderd, zowel bij de aanbieder als bij de afnemer. Iemand is naar iets op zoek en jij als ondernemer biedt dat aan. Maar, dan moet de consument wel van jouw bestaan afweten en dat is in de huidige digitale jungle nou net de kunst. Nu ben je vast geen ondernemer geworden om vervolgens te denken ‘dat gaat mij toch niet lukken’, maar een beetje hulp is altijd welkom. In welke niche jouw onderneming zich ook bevindt, hoe concurrerend die ook is, ook jij kan met jouw business Hoger in Google komen.
In de basis zijn er twee opties om online te worden gevonden
Goed gevonden worden in zoekmachines zoals Google, kan op verschillende manieren. In het meest optimale en effectieve geval, kun je die verschillende manieren ook uitstekend met elkaar combineren. Maar dat is allemaal natuurlijk wel afhankelijk van je investeringsbudget. Laten we dus kleinschalig beginnen. Online goed zichtbaar worden heeft te maken met online marketing. Online marketing is groot, breed, divers en wordt zo’n beetje met de minuut uitgebreider. Niet voor niets zijn er dan ook heel veel online marketingbedrijven, ook hier de een wat groter dan de ander. In de basis bieden ze vrijwel allemaal hetzelfde aan:
- een inhoudelijk goed opgebouwde website of webshop voor je business die er qua design ook nog eens leuk uitziet en zeer efficiënt werkt.
- Ervoor zorgen dat die website of webshop ook daadwerkelijk gevonden wordt door je doelgroep door middel van SEM, Search Engine Marketing. Oftewel zoekmachine marketing.
- SEM aanbieden vanuit de twee grote marketingdiensten SEO en SEA.
Met SEO ga je op basis van ‘slimme content’ ervoor zorgen dat je bedrijf online organisch beter gevonden wordt. Met krachtige zoekwoorden die goed aansluiten op jouw diensten of producten en daaromheen alles inzetten door content te creëren en de autoriteit ervan uit te bouwen. SEO staat dan ook voor Search Engine Optimization, zoekmachine optimalisatie. Een waardevol proces wat enige tijd en investering kost vooraleer je er merkbaar resultaat van ondervindt. Maar eenmaal organisch vindbaar, is het ook zeer duurzaam. SEO wordt dan ook vaak de lange termijn strategie genoemd.
Met een klein budget beginnen met online adverteren?
Is er dan ook een snellere manier en dus korte termijn strategie? Absoluut! Dat kan met SEA.SEA staat voor search engine advertising en wordt ook wel zoekmachine adverteren genoemd. Doelgericht ga je met zoekwoorden adverteren op zoekmachines als Google. Met SEA kun je snel en doelgericht meer leads binnenhalen. Het zijn de bekende advertenties die je bovenaan in de zoekopdrachten van zoekmachine Google ziet staan. Het is een kwestie waar veel startende of kleinere ondernemers mee worstelen: hoe zet ik mijn online marketing zo efficiënt mogelijk in. Het allemaal zelf doen en opboksen tegen je concurrentie, naast al je andere werkzaamheden? Om beter besef van alles te krijgen en om te overwegen of en hoe je in zee wilt gaan met een online marketingbureau is het nooit verkeerd om zelf eens laagdrempelig te beginnen met Google adverteren.
Wie de wereld begrijpt kan ‘m naar zijn hand zetten
Op Google adverteren met jouw belangrijkste product of dienst begint met een zoekwoordenonderzoek. In Google Ads wordt je hier ook als leek heel duidelijk in gestuurd, probeer het maar eens. Je maakt een campagne aan en hierin zet je relevante zoekwoorden waarop je wilt adverteren. Begin klein, start met een enkele advertentie op een enkel product of een enkele dienst. Je bestseller als het ware. Denk hierbij klantgericht ‘wat is het probleem en hoe kan deze dienst of dit product wat ik aanbied dat oplossen’? Het is ouderwets adverteren en reclame maken. Net als in die drukke winkelstraat, doelgericht op je doelgroep. Maar dan online. Bovendien is dankzij al die data alles ook nog eens heel goed inzichtelijk en meetbaar, waardoor je de volgende campagne nog strategischer kunt afstemmen op jouw doelgroep. Het kost wat investering, maar het advertentiebudget is in vergelijking met de klassieke plaatsing van advertenties in (vakbladen, magazines, kranten of op tv echt peanuts. Bovendien leer je de wereld van online marketing wat beter begrijpen en kun je indien gewenst op een later moment zelf goed afspraken maken wanneer je de hulp van een marketingbureau gaat inschakelen.